Lucrările de modernizare a Zonei Libere Sulina, una dintre cele mai importante investiții portuare din Delta Dunării, sunt în plină desfășurare și au depășit pragul de 85% implementare, potrivit declarațiilor directorului Administrației Zonei Libere Sulina (AZL), Dragoș Ioniță. Acesta estimează că întreaga investiție va fi finalizată până la sfârșitul acestui an.
„Am asigurările constructorilor că la sfârșitul anului vor fi gata cu această investiție. Gradul de implementare depășește în prezent 85%, iar ritmul de lucru este foarte bun”, a declarat Dragoș Ioniță, care a evaluat recent stadiul lucrărilor.
Provocări tehnice și soluții inovatoare
Proiectul, început în urmă cu doi ani, a întâmpinat mai multe provocări tehnice, specifice unei zone aflate sub regim strict de protecție a mediului, în cadrul Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD).
„Lăsând la o parte provocările meteorologice, am întâmpinat dificultăți atunci când s-au executat piloții forați pentru noul cheu vertical. În acel moment, s-au descoperit blocuri masive de beton, rămase din structurile vechi care susțineau cheul de la Dunăre. A fost nevoie de intervenții complexe pentru a le extrage fără a afecta stabilitatea malului sau mediul înconjurător”, a explicat directorul AZL.
Pentru aceste operațiuni, constructorii au analizat inclusiv varianta de a apela la scafandri și metode controlate de detonare subacvatică, însă soluția finală a fost una mai puțin invazivă. „S-au găsit metode tehnice mai sigure, folosind utilaje specializate care au extras blocurile de beton în condiții de maximă protecție pentru zona ecologică. Din ceea ce mi-a transmis supervizorul lucrărilor, echipa s-a mobilizat exemplar și a reușit să recupereze timpul pierdut”, a precizat Dragoș Ioniță.
O infrastructură portuară adaptată nevoilor economiei moderne
După finalizarea lucrărilor, Zona Liberă Sulina va beneficia de o infrastructură modernă, capabilă să deservească fluxuri comerciale complexe.
„Noua platformă portuară are 28.800 de metri pătrați, iar în partea de est există încă o platformă de aproximativ 10.000 de metri pătrați. Cea principală este betonată și suportă o sarcină de 5 tone pe metru pătrat, iar platforma secundară, realizată din piatră, permite o încărcare de 2,5 tone pe metru pătrat. În total, putem vorbi despre o capacitate de stocare de aproximativ 150.000 de tone”, a explicat directorul AZL Sulina.
Odată finalizată investiția, portul va permite transbordul mărfurilor din nave maritime de mare capacitate în barje fluviale, facilitând transportul pe Dunăre și Marea Neagră. Activitatea va include depozitarea containerelor, a mărfurilor vrac și a altor bunuri de tranzit.
„Practic, Sulina va deveni o poartă logistică esențială între Europa Centrală și piețele asiatice și africane. Aici se vor descărca nave mari, iar marfa va fi redistribuită în nave fluviale mai mici către Constanța, Turcia sau alte destinații comerciale”, a spus Ioniță.
Poziție strategică unică pe Dunăre
Sulina beneficiază de o poziționare geografică avantajoasă, fiind singurul port fluvial românesc aflat direct la Marea Neagră, cu un avantaj natural important – adâncimea apei.
„În fața portului avem peste 11 metri adâncime, ceea ce ne permite să primim nave de mari dimensiuni. Dacă Guvernul României, prin AFDJ, ar realiza un dragaj suplimentar pe bara Sulina, astfel încât adâncimea să fie menținută constant la 7,5 metri, am putea opera fără probleme nave de până la 40.000 de tone”, a declarat directorul AZL.
În prezent, traficul de mărfuri pe Dunăre este limitat de condițiile de navigație de pe bara Sulina, unde adâncimea minimă convenită prin acorduri internaționale este de 7,5 metri. O eventuală intervenție de dragaj ar dubla capacitatea de transport a portului și ar transforma Sulina într-un punct logistic de referință pentru întreaga regiune a Mării Negre.
Un port care se pregătește pentru reconstrucția Ucrainei
În contextul actual al conflictului din Ucraina, Sulina își consolidează poziția strategică și economică. Directorul AZL consideră că portul va juca un rol crucial în procesul de reconstrucție a Ucrainei după încheierea războiului.
„Toată lumea așteaptă pacea din Ucraina. În momentul în care va începe reconstrucția, Sulina va fi un punct logistic important pentru tranzitul de materiale și echipamente. Este locul ideal pentru nave de mari capacități care pot descărca aici și pot încărca ulterior barje mai mici pentru transportul fluvial. În mod cert, acest port va avea un rol economic major în anii care vin”, a explicat Ioniță.
În prezent, mărfurile care tranzitează Sulina pleacă spre Constanța sau porturile turcești, de unde sunt redistribuite către Africa și Asia. Cu o infrastructură modernizată și o poziționare strategică între Dunăre și Marea Neagră, portul ar putea deveni un nod logistic vital în lanțul de aprovizionare al regiunii.
„Sulina are potențialul de a redeveni ceea ce a fost cândva: un port viu, cu activitate constantă și cu valoare economică reală pentru întreaga regiune a Deltei Dunării. Prin finalizarea acestui proiect, vom pune bazele unui viitor sustenabil pentru oraș și pentru toți operatorii economici din zonă”, a concluzionat Dragoș Ioniță.
















Be the first to comment